ایجاد و ویرایش بارهای زلزله مطابق آیین نامه 2800 در محیط نرم افزار ETABS

آیین نامه 2800 ویرایش چهارم برای بارگذاری زلزله، پس از صحت سنجی کدها به نرم افزار ETABS اضافه شده است.به کمک این افزونه، آیین نامه بارگذاری زلزله ایران نیز در کنار دیگر آیین نامه های جهانی در نرم افزار ETABS قابل استفاده بوده و نوع بارهای زلزله مستقیما در ایتبس ایجاد میشوند.

پلاگین محاسبه ضریب زلزله

مزایای استفاده از افزونه کارا محاسب برای ایجاد بارهای زلزله

نرم افزار آیین نامه 2800
نرم افزار آیین نامه 2800
کارا محاسب نوع بارهای زلزله را در فایل ETABS ایحاد میکند.
کارا محاسب نوع بارهای زلزله را در فایل ETABS ایحاد میکند.
کارا محاسب نوع بارهای زلزله را در فایل ETABS ایحاد میکند.
نرم افزار محاسبه ضریب زلزله

 صحت محاسبات و در نظرگیری بندهای متعدد آیین نامه 2800

مهمترین تفاوت این ابزار با سایر فایل ها و نرم افزارهای رایگان، در صحت محاسبات و در نظرگیری بندها و محدودیت های متعدد آیین نامه 2800 است که در طی چندین سال و با دریافت بازخورد از کاربران برنامه توسعه یافته است.
کارامحاسب اولین نرم افزار تجاری است که به صورت تخصصی بر روی ایجاد نوع بارهای زلزله در نرم افزار ایتبس تمرکز نموده و موجب شده تا فرآیند پرکاربرد و مهم بارگذاری لرزه ای، با دقت بالاتری انجام شود.


ایجاد و ویرایش الگوی بارها (Load Patterns) مستقیما در فایل (EX,EY,….)

پنجره مربوط به آیین نامه 2800 تنها ابزاری است که میتواند پس از محاسبه ضریب زلزله و پارامترهای دیگر، Load Pattern ها را نه فقط با ایجاد نام آنها، بلکه با جزییات کامل، مستقیما بدون نیاز به انجام فرآیند Export و Import ایجاد نماید. الگوی بارها با نوع Seismic و Seismic Drift قابل ایجاد است. همچنین این ابزار توانایی منحصر به فرد ویرایش Load Pattern های زلزله که از قبل در فایل ساخته شده را دارد. این امر باعث میشود به راحتی و بدون حذف Load Pattern ها از ترکیب بارها این ویرایش بر روی پارامترها صورت گیرد.


 استخراج خودکار دوره تناوب تحلیلی و در نظر گیری در محاسبات

در این پنجره امکان فراخوانی خودکار دوره تناوب تحلیلی از فایل برای هر دو نوع سازه بتنی و فولادی در نظر گرفته شده و برنامه میتواند با لحاظ محدودیت های آیین نامه ای با لحاظ پریود تحلیلی، محاسبات مربوط به ضریب زلزله را به منظور طراحی سازه و یا کنترل دریفت را انجام دهد.
دوره تناوب تحلیلی در محاسبه ضریب زلزله برای ساخت بارهای Seismic Drift و همینطور بررسی امکان افزایش 25 درصدی دوره تناوب تجربی به کار میرود.


 ابزار بسیار پر کاربرد برای کنترل مضاعف

کنترل ضریب زلزله و زلزله سطح بهره برداری، پارامتر K، ترازپایه و بالاترین تراز برای توزیع نیروی زلزله، در این قسمت در نظر گرفته شده. با توجه به پارمترهای دخیل در محاسبات مانند نوع خاک و تراز پایه و غیره که توسط مهندس محاسب اعلام شده، مهندس کنترلر میتواند از صحت اعداد محاسبه شده اطمینان یابد.


 گزارش محاسبات پارامترهای مرتبط به ضریب زلزله

گزارش محاسبات ضریب زلزله در فرمت فایل Word ارائه میشود و در تهیه دفتر محاسبات توسط پلاگین به کار میرود.
همینطور در هر بار محاسبه ضریب زلزله یک فایل متنی حاوی پارمترها در پوشه مرتبط در کنار فایل EDB ذخیره میشود. این فایلها سوابق (Log) محاسبات ضریب زلزله را برای یک سازه ذخیره میکند.


 یکپارچگی اطلاعات مربوط به پارامترهای لرزه ای ذخیره شده در فایل

توانایی ذخیره اطلاعات توسط پلاگین در فایل EDB، توانسته است پنجره آیین نامه 2800 را بسیار کاربرپسند کند. به این صورت که پارامترهای دخیل در محاسبات و همینطور نتایج حاصل شده با هر بار نمایش پنجره آیین نامه 2800 در دسترس محاسب خواهد بود و هر کدام از آیتم ها نیز به صورت مجزا قابلیت فراخوانی از دیتابیس پلاگین را داراست. این گزینه میتواند پس از تغییر مقدار هر آیتم تکی در پنجره توسط کاربر آن را دوباره به حالت دیفالت (مقدار ثبت شده در قسمت اطلاعات پروژه) برگرداند.

برخی امکانات در پنجره آیین نامه 2800

  • حذف و ایجاد مجدد تمام Load Pattern ها. همینطور ویرایش بارهای از قبل ساخته شده در فایل بدون حذف از ترکیب بارها

  • ایجاد و ویرایش نوع بارهای Seismic Drift به منظور کنترل دریفت

  • فراخوانی خودکار دوره تناوب تحلیلی (واقعی) از فایل برای هر دو نوع سازه بتنی و فولادی

  • محاسبه ضریب زلزله سطح بهره برداری و بررسی خودکار نیاز به درنظر گیری این آیتم در محاسبات سازه طبق بند 3-11-1 آیین نامه 2800 با توجه به اطلاعات پروژه

  • نگهداری از تاریخچه (Log) محاسبات ضریب زلزله در فایلهای متنی

  • قابلیت جستجو در جدول اطلاعات خطر نسبی زلزله بر اساس استان و شهر

  • گزارش با فرمت فایل Word در پوشه مرتبط و با نامگذاری بر اساس زمان ایجاد فایل

  • امکان کنترل صحت بارهای زلزله از قبل ایجاد شده در فایل

  • دریافت ضریب رفتار مورد نظر کاربر (User R)

  • نمایش نکات و در نظرگیری موارد و محدودیت های آیین نامه ای متعدد

  • بازیابی اطلاعات هر پارامتر به صورت مجزا از قسمت اطلاعات پروژه

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

error: Alert: Content is protected !!